Romania sancţionata de către Consiliul Europei?
Conferinta Transportatorilor Publici : Discriminarea salariatilor de catre conducere si sindicatele asa zis reprezentative sanctionata de Consiliul Europei
Conferinta a fost sustinuta la sediul Partidului Ecologist Român
PER face un apel de coraborare tuturor sindicatelor din România
care au fost/ sunt discriminate ca urmare a negocierii contractelor de muncă
de către sindicatele asa zis "reprezentative"
Sâmbată,
10 martie 2018, la sediul PER, reprezentat prin OIŢĂ DĂNUŢ, vicepreşedinte
Filiala PER Bucureşti şi domnii FLORIAN TUDOR IVAN, VALER CIOBANESCU si PETRRE
ROSCULESCU, lideri ai Asociatiei Profesionale a Tranportatorilor si ai doua
sindicate din domeniul transportului public (Sindicatul, Sindicatul Soferilor
din RATB - Sindicatul Transportatorilor Publictrans APT), precum si in prezenţa
doamnei avocat GABRIELA GONGY MIHUT, au adus in discutie un subiect foarte
important si anume diferentierile la care sunt supusi unii angajati ai anumitor
regii sau societati comerciale la nivel national. Conferinta de presa a vizat
problemele din cadrul RATB. Participanţii la conferinţă au semnalat cazuri de
diferenţiere între angajaţi, pe care sindicaliştii le-au câştingat în
Instanţă.
Romania, pasibilă de sancţiune de către Consiliul Europei !
"Guvernul
României a primit miercuri, 10 Februarie, Raportul RAP/RCha/ROU/17(2018) motivat
din partea Consiliului Europei pentru incalcarea legislației muncii. Cine gireaza
discriminarea salariaților din RATB și din România ?
Modificarile
de la RATB ridica numeroase dubii. Schimbarea Regiei Autonome RATB in
Societatea Transportatorilor din Bucuresti (STB) si externalizarea Spitalului,
Policlinicii, Bazei Sportive Trapezului, Casei de odihna de la Predeal,
Cantinei RATB, serviciilor paza, comercial control si vanzare, precum si
desfiintarea pentru inceput a Autobazelor Floreasca si Pipera cui servesc? Ca
urmare a externalizarii, salariatii urmeaza a fi disponibilizati. Exista o
coincidenta intre denumirea societatii STB si denumirea sindicatului STB, a
caror membrii-salariati beneficiaza de drepturi preferentiale pentru aceeasi
munca ?
In
data de 22.02.2018 in sedinta Consiliului General al Municipiului Bucuresti a
fost votatat proiectul de Hotarare prin care este aprobata reorganizarea RATB
si schimbarea formei juridice din regie autonoma in societate pe actiuni cu
denumirea in Societatea de Transport Bucuresti STB SA. Societatea va functiona
avand doi actionari: Consiliul General al Municipiului Bucuresti (99,90%) si
Consiliul Judetean Ilfov (0,10%).

Personalul din
cadrul RATB va fi reîncadrat pe aceleaşi funcţii.
Liderii
acestui sindicat negociaza cu conducerea fosta RATB actualmente STB,
contractele colective de munca si drepturile salariale ale propriilor membri.
Din punct de vedere legal aceleasi conditii trebuie sa li se aplice si
celorlalti salariati chiar daca nu sunt membrii acelui sindicat. Conducerea STB
nu acorda aceleasi drepturi salariatilor, discriminadu-i pentru a-i determina
sa se inscrie in sindicatul STB si a-i controla. Se urmareste cresterea sindicatului
pe care o sustine conducerea, cu incalcarea legii si grave abuzuri. Cert este
faptul ca o parte din sindicatele care au avut curaj sa se lupte cu sistemul au
disparut, iar Sindicatul Transportatorilor din Bucuresti a crescut ca numar de
membrii, influenta si tupeu. Au ajuns sa se erijeze in stapani de sclavi si sa
decida pe banii publici cine ,,traieste bine" si cine sufera. Toti cei
obedienti sistemului sunt recompensati iar ceilalti sunt vanati. In echipa de
aproape 200 de lideri STB sunt foarte multi sefi. Influenta pe care au
obtinut-o i-a facut de temut pentru simplii salariati dar si pentru o parte din
sefii fara pile.
Sindicatul
majoritar (pe considerente cantitative) are mâna liberă pentru angajări si
numiri pe post, cu toate ca angajarile sunt blocate de peste 5 ani la RATB,
numai anul trecut s-au angajat 974 de persoane. Acesti lideri sindicali au
negociat un contract colectiv si un regulament intern in favoarea lor, cu
conducerea numita politic si agreata de ei, ingradind drepturile celorlalte
sindicate legal constituite si ale membrilor acestora.
Conform
adresei nr.175004/18817/08.01.2017 acesti lideri au beneficiat in perioada
01.01.2017- 30.11.2017 de 25.253 de ore de activitate sindicala platita cu suma
353.071 lei din banii bucurestenilor. Acesti lideri care sunt scosi din
productie tot regimul lunii, primesc salariul integral plus indemnizatie de la
sindicat. S-au facut zeci de plageri catre primaria municipiului Bucuresti si
Corpul de Control al Primarului General, nu au fost luate masuri. Ne explicam
aceasta prin faptul ca seful Corpului de Control nu este nimeni altul decat
fostul presedinte al Consilului de Administratie al RATB, Dumitru Catană, cel
care a fost demis atunci cand un tramvai a luat foc in traffic.
Acest
sindicat "majoritar"a anulat primele de vacanţă ale salariaţilor si este
implicat in acordarea reducerii contravalorii biletelor de odihna-tratament
pentru salariatii RATB, astfel incat, doar cei apropiati liderilor acestui
sindicat si cei care accepta sa fie directionati catre un singur hotel din
statiunea Jupiter, beneficiaza de aceste reduceri.
Sindicatele din RATB, altele decat
sindicatul "majoritar", au formulat mai multe plangeri catre institutiile
statului si catre CNCD, care a emis Hotărârile: HOTĂRÂREA CNCD Nr. 187 din
07.04.2015 Si HOTĂRÂREA CNCD
Nr.371/18/05/2016 prin care a sancţionat RATB cu amendă.
In
luna ianuarie 2018, Consiliul Europei a emis raportul RAP/RCha/ROU/17(2018)
catre Guvernul Romaniei prin care sesizeaza incalcarea legislatiei europene a
muncii, iar drept exemplu dă si Hotărârile CNCD amintite. Astfel, pentru abuzurile săvârşite de un
sindicat din RATB, sustinut de PMB, România este pasibilă sa fie sanctionată de
catre Consiliul Europei.
In
luna Februarie 2018, CNCD a emis Hotararea nr.725/13.12.2018 prin care, din nou
costată încalcarea legii de catre RATB si ii amendeaza cu 7.000 de lei. Deci,
formele de discriminare aplicate de conducerea RATB-ului a ajuns la forme fără precedent, trecând graniţele
discriminării brute şi intrând pe teritoriul mobbing-ului."
În
încheiere, sublinieam faptul că Partidul
Ecologist Român susţine asociatia si cele doua sindicate şi face un apel către celelalte
sindicate asa zis "nereprezentative"/"minoritare" din România care au intâmpinat
probleme similare. Suntem convinşi că impreună putem pune capăt acestor
practici de descurajare şi marginalizare si că putem progresa în condiţii
civilizate de dialog, în care ideile si poiectele pentru viitor sunt mult mai
importante decat situaţia materială sau caştigul polilitic al oricarei
persoane.
OIŢĂ DĂNUŢ, Vicepreşedinte Filiala PER Bucuresti
Avocat GABRIELA GYONGY MIHUT
Asociatia Profesionala Transportatorilor APT
FLORIAN TUDOR IVAN
Sindicatul Soferilor din RATB
VALER CIOBANESCU
Sindicatul Transportatorilor Publictrans APT
PETRRE ROSCULESCU